Jak zbudować stronę dopracowaną pod względem SEO?

Zaczynając pracę nad nowym serwisem, skupiasz się wyłącznie na designie? To nie do końca dobry pomysł – ważną rolę odgrywa również struktura strony dopracowana z perspektywy SEO. Nie uwzględniając wymogów pozycjonowania, ryzykujesz po opublikowaniu strony konieczność zmian w jej architekturze informacji. Dlatego zobacz, jak krok po kroku stworzyć witrynę spełniającą oczekiwania Google i użytkowników.
Zainteresuj wyszukiwarkę i użytkownika – analiza fraz kluczowych
Zanim stworzysz pierwszy szkic strony, zastanów się, na jakie pytania i potrzeby klientów ma odpowiadać. Pomoże Ci to następnie w ustaleniu listy fraz kluczowych z pomocą narzędzi SEO, na przykład Ahrefs lub Semrush. Określ wszystkie słowa, które użytkownik może wpisywać w kontekście Twojej usługi bądź produktów. Pochyl się koniecznie nad frazami odzwierciedlającymi problemy klienta, na przykład: „jak założyć działalność gospodarczą”, „potrzebuję hydraulika do instalacji w domu”, „jak znaleźć dobrego fryzjera”. Im dokładniejsza analiza, tym większa szansa na to, że witryna przyciągnie duży ruch. Jeżeli potrzebujesz wsparcia specjalistów od pozycjonowania w Lublinie, możesz zapoznać się z ofertą agencji IBIF.PL: https://www.ibif.pl/oferta/pozycjonowanie.
Zaplanuj strukturę serwisu z myślą o Google i klientach
Po zebraniu słów kluczowych przejdź do tworzenia architektury informacji, czyli struktury podstron. Każdej grupie fraz przypisz oddzielną podstronę. Pozwoli to Google na lepsze zrozumienie oferty, a Tobie na uniknięcie kanibalizacji – rywalizacji wielu podstron o te same słowa kluczowe.
Struktura SEO nie oznacza wyłącznie uporządkowanych fraz i treści. To również strategiczna mapa ścieżek użytkownika. Celem strony powinno być doprowadzenie użytkownika do konwersji: kontaktu, zapisu do newslettera lub zakupu. W związku z tym serwis powinien cechować się logiką i łatwością nawigacji zaczynającą się do ogólniejszych treści, na przykład oferty, oraz kończącą na tych bardziej szczegółowych jak konkretna usługa.
Pamiętaj o użytkownikach mobilnych
Mobile first index to standard obowiązujący już od bardzo dawna. Oznacza, że roboty wyszukiwarki analizują Twoją stronę przez pryzmat jej wersji mobilnej, nie desktopowej. Jeśli więc strona na smartfonie ładuje się powoli, ma małe przyciski, niedopasowane treści i skomplikowaną nawigację, użytkownicy prawdopodobnie szybko odejdą do konkurencji, a Google obniży Twoją pozycję. Dlatego responsywność to konieczność. Warto zaprojektować serwis tak, jakby większość jego użytkowników korzystało wyłącznie z telefonu, ponieważ w przypadku wielu branż tak już rzeczywiście się dzieje.
Zadbaj o linkowanie wewnętrzne
Linki wewnętrzne stanowią nie zawsze do końca doceniany, a mimo to ważny element SEO. Dzięki nim roboty Google sprawniej poruszają się po stronie, lepiej rozumieją kontekst i ważność konkretnych podstron. Użytkownik natomiast jest w stanie szybciej znaleźć to, co najbardziej go interesuje. Dłużej też prawdopodobnie pozostanie w serwisie.
Każda nowa podstrona powinna być logicznie powiązana z innymi treściami, warto na przykład, by wpis blogowy linkował do powiązanej z nim tematycznie oferty, oferta zaś może prowadzić do formularza kontaktowego. W ten sposób powstaje zamknięta sieć sprzyjająca pozycjonowaniu i konwersjom.
Stwórz działające treści
Strona pozbawiona wypełnionych konkretami i zoptymalizowanych treści jest z perspektywy Google i potencjalnego klienta niewiele warta. Teksty w dużej mierze decydują o pozycji witryny w wynikach wyszukiwarki, budują zaufanie użytkowników i przekonują ich do działania. Dobry content łączy wiedzę merytoryczną z językiem korzyści, odpowiada na bolączki odbiorców i prezentuje wartość oferty. Na początek wypełnij treściami najważniejsze miejsca w serwisie:
• na stronie głównej umieść opis oferty z silnym wezwaniem do działania,
• podstrony usługowe uzupełnij tekstami uwzględniającymi stworzone grupy fraz kluczowych,
• w sekcji „o nas” zadbaj o to, by wzbudzić zaufanie,
• na blogu opublikuj pierwszy artykuł poradnikowy.
Przedstaw swoją ofertę kompleksowo, uwzględnij jej wyróżniki i korzyści, jakie zapewni klientowi.
Jak widać, nie warto decydować się na działania SEO dopiero po opublikowaniu strony internetowej. Pierwsze kroki w tym zakresie dobrze postawić już na etapie projektowania serwisu, zaoszczędzić w ten sposób czas i zacząć szybciej budować widoczność witryny.